به گزارش همشهری آنلاین، سال ۱۹۴۰ گیربکس اتوماتیک برای اولین بار توسط شرکت اُلدزمبیل بر روی اتومبیل قرار گرفت. در آن زمان که تعداد خودروها بسیار کم بود، این آپشن صرفا یک امکان تجملاتی به حساب میآمد، اما رفته رفته با افزایش شمار خودروها در دنیا، گیربکس اتوماتیک طرفداران خاص خود را پیدا کرد و امروزه نیز در خرید خودرو، برای بیشتر مردم اولویت بالایی دارد. اما به همان میزان که گیربکسهای اتوماتیک راحتی و آسایش بیشتری را برای رانندهها فراهم میکنند، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری هم دارند و البته هزینههای تعمیر سنگین تری را هم نسبت به گیربکسهای دستی دارند. در این مقاله ۵ عملی را برشمرده ایم که عمر گیربکس اتوماتیک را کاهش میدهند و باید از آنها دوری کرد:
مورد ۱: دنده اتوماتیک را در حین حرکت خلاص نکنید
این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روی خودرو، باعث فشار مضاعف به شیر برقیهای گیربکس خواهد شد. برای مثال جعبه دنده ی خودروی ۲۰۶ تیپ ۶ با کد AL۴ که از سادهترین گیربکسهای اتوماتیک به شمار میرود، ۸ عدد شیر برقی دارد و قیمت هر کدام از آنها حدود ۷۰۰ هزار تومان است. این رقم البته بدون اجرت تعویض در نظر گرفته شده و البته برای گیربکسهای مدرنتر قیمت آن بسیار بیشتر است.
مورد ۲: از حالت خلاص (N یا Neutral) برای لانچ کردن استفاده نکنید
شاید عبارت لانچ را شنیده باشید. اصطلاحا به حرکت خودرو از حالت سکون با بیشترین گشتاور ممکن و حداقل هرزگردی لانچ میگویند. این عمل در خودروهای دندهای با بالا بردن دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ ممکن میشود. اما باید توجه کرد که لانچ کردن در خودروهای با گیربکس اتوماتیک مشابه خودروهای دندهای نیست! بنا بر این افرادی که دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا میبرند و سپس دنده را در حالت ِ D یا Drive قرار میدهند، آسیب جدی به گیربکسهای اتوماتیک وارد میکنند و احتمالا هزینههای میلیونی برای خودروی خود میتراشند. به طور کلی گیربکسهای اتوماتیک برای خودروهای شهری جهت آرامش و سهولت در رانندگی و مصرف سوخت پایین طراحی شدهاند و مناسب برای شتاب گیریهای ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند. برخی خودروهای اسپرت که از جعبه دندهی اتوماتیک استفاده میکنند از آپشنی به نام لانچ کنترل بهره میبرند که امکان لانچ کردن بدون فشار مضاعف را جهت شتابگیریهای ناگهانی به راننده میدهد.
مورد ۳: جهت دنده را در حین حرکت عوض نکنید
هر زمان که مجبور هستید به طور متوالی حرکت به عقب و جلو داشته باشید، مانند دور زدن در خیابانهای کم عرض یا پارک کردن در یک جای پارک کوچک، سعی کنید ابتدا کاملا توقف کنید و بعد دنده را از حالت D به R و یا برعکس تغییر وضعیت دهید. تغییر حالت دنده در حین حرکت به گیربکس فشار وارد میکند. البته تغییر وضعیت گیربکس از حالت D به حالت دستی (تیپ ترونیک) یا مُدهای پیشفرض گیربکس مانند حالت اسپورت/برفی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
مورد ۴: در توقفهای کوتاه دنده را خلاص نکنید
سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمزهایی که توقف خودرو کمتر از ۲ دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف میکنید، گیربکس در دنده ۱ میماند و تنها درگیری موتور و گیربکس، جریانهای گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است. در صورتی که خلاص کردن گیربکس و قرار دادن دوبارهی آن در حالت D، مجموعهی کلاچها، سوپاپها و شیرهای برقی را درگیر میکند که استهلاک آن به مراتب بیشتر است.
مورد ۵: در زمان پارک کردن ترتیب مهم است
برای توقف کامل (پارک کردن) ابتدا ایست کامل کنید، سپس دنده را در حالت N قرار داده، ترمز دستی را بکشید و پایتان را از روی ترمز بردارید تا وزن خودرو بر روی چرخهای عقب بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park بگذارید. در غیر این صورت فشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دندههای اتوماتیک مضر است.
منبع: Car.ir
نظر شما